Geef jouw lichaam een lente-boost: een aantal detox-houdingen voor jouw innerlijke lenteschoonmaak!!

 

De dagen beginnen stilaan te lengen, binnenkort schakelen we weer over op zomeruur en terwijl ik deze blog aan het schrijven ben, hoor ik buiten in de tuin de vogeltjes fluiten… Eindelijk is het zover: de lente is op komst! Ideaal moment voor de lenteschoonmaak… ook van jouw lichaam!!

Je kan detoxen door yogahoudingen uit te voeren die u een gevoel van zuiverheid geven aan de binnenzijde waardoor je meer energie uitstraalt aan de buitenzijde.

Een goede manier om een yoga-detox te starten is door het uitvoeren van de zonnegroet waarbij de spijsvertering gestimuleerd wordt. Door de serie een aantal keer achter elkaar uit te voeren en consequent de buikademhaling toe te passen, gaat de hartslag omhoog, versnelt je bloedsomloop waardoor je al een deel van gif- en afvalstoffen uit je lichaam verwijdert.

Daarnaast zullen ook onderstaande yogahoudingen jouw bloedsomloop, spijsvertering en lymfesysteem stimuleren om je te helpen toxines verder af te voeren. Naast fysieke voordelen, kunnen yoga-houdingen ook helpen om jouw mentale helderheid versterken.

Probeer onderstaande yogahoudingen eens uit en ervaar de voordelen die ze jou brengen. Dus rol die mat uit en laten we van start gaan!

1. Do the twist!

Houdingen die het detox-proces bevorderen zijn voornamelijk de twists. Deze gedraaide houdingen stimuleren de lever, de milt en de spijsvertering. De combinatie van de draaibeweging en de buikademhaling zorgt voor een samendrukkend effect van de buikorganen die hierbij een deugddoende massage ondergaan. Zodra je uit de houding komt krijgen deze organen opnieuw ruimte en worden ze gevuld met vers bloed waardoor afvalstoffen makkelijker kunnen worden afgevoerd.

Breng je voeten te samen of op heupbreedte (wat voor jou het best werkt). Plooi je knieën alsof je op een stoel gaat zitten; let erop dat je knieën in lijn staan met het centrum van je voeten. Breng je handen te samen voor je hart en breng één ellenboog naar de overstaande knie terwijl je je handpalmen stevig samendrukt. Trek je schouderbladen naar elkaar en open je borstkas.

Zit op je mat met beide benen gestrekt. Plooi je rechterbeen en breng het over je linkerbeen. Zet je rechterhand kort achter jou en duw je rechtop. Breng je linkerhand omhoog en rek je op, draai naar rechts en schep met je linker ellenboog je rechter knie op en druk die stevig tegen jouw lichaam. Verplaats nu je rechterhand zodat je ontspannen zit. Let erop dat beide schouders op dezelfde hoogte staan. Adem diep in je buik en duw bij elke inademing je buik tegen je geplooide bovenbeen. Na een aantal diepe ademhalingen in deze houding, herhaal je de oefening aan de andere zijde.

2. Upside down

Omgekeerde houdingen zoals de schouderstand helpen om opgestapeld lymfevocht uit de benen en bovenlichaam te verwijderen.

Lig languit op de grond, armen naast het lichaam. Hef je benen van de grond en ondersteun je bekken met je handen, vingers samen en wijzend naar je zitvlak. Wandel dan je handen langs je ruggengraat richting je schouderbladen tot je in de schouderstand komt. Vermijd om je hoofd links of rechts te bewegen. Staar naar je voeten of beter nog, sluit je ogen en ontspan in de houding.

Laat voorzichtig en met controle je benen over je hoofd zakken, tenen naar je toe en hielen wegduwen. Probeer je knieën zo gestrekt mogelijk te houden. Als je voeten de grond raken, kan je je handen op de grond laten rusten; zo niet blijf je je rug ondersteunen. Adem bewust en langzaam in je buik (jawel, ook is deze benarde houding… ?)

De ploeghouding versterkt en stretcht de rugspieren, recht je ruggengraat en heeft een positief effect op je algemene houding. In deze houding worden de buikorganen, eierstokken, blaas en nieren gestimuleerd.  Deze houding helpt bij spijsverteringsproblemen en versterkt je metabolisme.

3. Bow for health!

Ook vooroverbuigingen zijn goede houdingen om het detox proces verder te stimuleren door de activerende werking dat zij hebben op de spijsvertering, lever en nieren.

Zit op de mat met een rechte rug. Strek je linkerbeen helemaal uit. Plooi je rechterbeen en breng je voetzool aan de binnenzijde van je linkerdij. Buig nu vanuit je heupen voorover; je borstkas en navel zoveel mogelijk in lijn met je linkerbeen. Je handen rusten naast je uitgestrekte been. Adem diep in de buik. Herhaal met het andere been.

 

Een effectieve en tevens rustgevende houding om mee af te sluiten is de kindhouding.

Start op handen en knieën. Breng je gewicht naar achter terwijl je je naar voor uitrekt. Ga uiteindelijk op je hielen zitten, laat je voorhoofd op de mat rusten en breng je armen naar achter, je handen rusten ter hoogte van je voeten. Ontspan je schouders, kaakgewricht en alle spieren van je gezicht. Sluit je ogen en adem diep in en uit door de buik.

 

4. Savasana – Rest and Relax!

 Strek jezelf uit op de mat, maak het je gemakkelijk, haal een paar keer diep adem en geniet van de rust.

 

 

Tot slot : vergeet niet om veel water en kruidenthee (o.a. gemberthee) te drinken na deze oefeningen. Dit helpt om de gifstoffen sneller het lichaam te kunnen verlaten.

Happy detox!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply